zondag 22 februari 2015

Zittenblijven

Kijk, dat is nog eens goed nieuws. Had ik ook wel gewild.
Ja, ik ben een keer blijven zitten. ....Ja.....en?... 
Nou: kut!
En nou wil Sander Dekker het afschaffen. Go! Sander! Go! You're my Man!
Altijd het beste voor het kind, die Sander.

En de ouders? 
Die willen al helemaal niet dat hun kind blijft zitten. Die vinden dat hun kind niet KAN blijven zitten. Verkeerd systeem, methode, klas, lokaal, stoel en vooral een stomme juf! "Ieder ouder vindt zijn eigen mus een papegaai." De schande alleen al. Voor het kind, hè. Maar de ouders hebben gelukkig het beste met hun kind voor. Zittenblijven hoort daar natuurlijk niet bij.

Honderdtachtig jaar geleden zei mijn leraar Frans op een ouderavond tegen mijn ouders; "Ach, dan zit ik in het vuur van mijn betoog, heb ik de aandacht van de hele klas. Tja, behalve van Roeffie dan hè, die zit naar buiten te kijken. Daar trippelt een vogeltje. Ach, het menneke. Hij is nog zo speels, hè. Niet verwonderlijk hoor voor zo'n "vroege leerling" (heten nu "herfstkinderen"). Hij is niet dom, helemaal niet, maar reken maar op een jaartje doubleren."
Hij kreeg gelijk. Was ook een goeie leraar. Had de bijnaam "Swiebertje". 
Alle goeie leraren hadden een bijnaam. "Sjekkie", "Hooffie", "Fuhrer". 
OK, die laatste was minder. Hoewel, voor een heel strenge leraar Duits.

Nu hoor ik ouders vragen, "Waarom kan mijn kind niet een jaartje kleuteren overslaan? Het enige wat ze daar doen is spelen en hij kan al best wat woordjes lezen. Onze Jochem voelt zich doodongelukkig als hij mag spelen, hè Jochem, vertel die meneer eens dat jij niet van spelen houdt?"

En er zijn nog meer voordelen aan het afschaffen van zittenblijven.
Niet dat die ertoe doen, maar toch.
Zittenblijven kost de staat namelijk een jaar langer schoolgeld. Moeten we niet willen. Toch?
Plus brengt het later minder op, want ze gaan later van school, dus later werken, dus pas een jaar later belastingopbrengsten.
Maar daar gaat het natuurlijk niet om.
Toch, hè Sander?

Maar, zeg nou zelf:
als je een heel jaar onderwezen bent met alleen maar slechte resultaten, 
dan kun je, wat zeg ik, dan MOET je toch wel concluderen dat je op de verkeerde plek zit.
Nou dan! Dan blijf je daar toch niet zitten.

RFTS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten