maandag 27 oktober 2014

Muziekonderwijs krijgt miljoenen.

Alle kinderen krijgen in 2020 weer muziekles:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/alle-leerlingen-basisschool-krijgen-straks-weer-muziekles
Jet Bussemaker trekt er 25 miljoen voor uit. Mooi! ...Eh, hoeveel? Toch even rekenen:
Da's dus nog geen 90 eurietjes per klas. Ongeveer.
Ah! Joop van den Ende verdubbelt dit met nog eens 25 miljoen, samen 50 miljoen.
Ik vind dat een mooi, zelfs nobel gebaar. “Petje af”, Joop.
Dan kom ik dus op 180 euro per groep.
Per jaar! (mpff)

Natuurlijk is er veel te weinig muziekles op de basisschool.
“De scholen zelf vinden dat slechts 11 procent van de leerkrachten deskundig is om muziekles te geven.” Daar moet nodig wat aan gedaan worden.

Op zich is die 50 miljoen natuurlijk een positief geluid, (Sorry voor de woordspeling) maar
volgens mij is dit alweer het zoveelste plan dat niet door de mensen voor de klas zelf is bedacht.
Van “bovenaf” dus weer.
Dit is toch wel de belangrijkste reden waarom het onderwijs er maar niet beter op wil en kan worden.
Lees eens: http://roeftanjalon.blogspot.nl/2014/10/waarom-meester-mark-doordraaide.html
of ga direct naar “Meester Mark”:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/3754090/2014/09/24/Hoe-ik-mislukte-als-leraar.dhtml

Ik lees dat het plan van “Jet&Joop” is om de leerkrachten die voor de klas staan bijscholing te geven. Die zijn al overbelast en moeten iets gaan doen op een terrein, waar ze zich niet competent voelen, plus moeten ze het uit gaan voeren binnen een lesrooster waar amper nog een gaatje te vinden is. Binnen én buiten het lesrooster is geen tijd. (“Meester Mark Draait Door” precies om die reden!)

Geld plus tijd om een vakleerkracht muziek in te roosteren zou beter zijn voor iedereen. De vaste leerkracht die muziek wel leuk vindt, misschien zelfs muzikaal is, gaat dan vanzelf meedoen met de lessen van de vakleerkracht. Hij zal als er even 5 minuutjes vrij komt, zelfstandig een liedje gaan zingen, een muzieklesje geven.
Lukt het niet echt, dan kan hij of zij de hulp inroepen van de vakleerkracht die de volgende week weer komt. Die is meer dan bereid om te helpen. 

Hoe ik daar zo zeker van ben? Die zijn net als ik ook zo fanatiek en gek als een deur.
Ik twijfel of bijscholing gaat helpen voor leerkrachten die geen enkele affiniteit met muziek hebben.
Bijkomend voordeel van de inzet van een vakleerkracht muziek is dat het uur muziekles gegarandeerd vaststaat in het rooster. Anders schiet het uurtje muziek er al snel bij in.

Natuurlijk zegt Juffrouw Bussemaker dat deze extra investering niet ten koste gaat van het reken- en taalonderwijs....Zij gaat de Cito-toetsen echt niet afschaffen. 

Komt muziek in de Cito-toets? Haha, gekkie bennik toch, hè? 
Nee, kinderen en vooral de status van scholen worden afgerekend op de cognitieve scores. Dat blijft.
Oh? Dus......het extra muziekonderwijs komt erbij en bestaat voornamelijk uit bijscholing buiten schooltijd. 

Wanneer? Zondag van kwart over zes tot half acht? 's Morgens, hè.

Beste Joop van den Ende, 
natuurlijk ondersteunt de regering het belang van goed muziekonderwijs. Daar zijn ze helemaal niet op tegen, maar stel eens wat vragen aan de mensen die het échte werk moeten doen: http://roeftanjalon.blogspot.nl/2013/11/lieve-jet-beste-sander.html

Waarom pas in 2020? 
Dat is over 7 jaar. Plus nog wat opstartgeklungel, dan wordt het al snel 8 of 9 jaar.
Dat is een hele generatie basisschoolkinderen die er nog niet van kunnen profiteren.
Dat kan en moet beter en sneller:
http://roeftanjalon.blogspot.nl/2013/04/beleid-maakt-meer-kapot.html

Nogmaals; wil je effectief en snel het muziekonderwijs stimuleren, vraag eens aan de mensen die het werk moeten doen, wat zij ervan vinden en hoe zij het geld zouden besteden.

Een positief gebaar, 
maar het kan altijd beter!
Heel veel succes.

RFTS


Nog een link (13-11-2014) 
http://www.lkca.nl/nieuws/opinie-en-interviews/gastblogs/buitenschools-aanbod-verdrijft-binnenschools-kunstonderwijs

23 mei 2015, een interview met Johan Sterker: 
http://www.radio1.nl/item/293786-Muziekles-moet-terug-op-school.html

OK, het gaat beginnen (11-06-2015)
http://www.npo.nl/muziekonderwijs-moet-terug/10-06-2015/POMS_AT_1008943
Niemand twijfelt aan de voordelen van muziekonderwijs. 
Zowel emotioneel, sociaal, als wel mentaal, de hersenen dus, 
maar ook "emphatie, controle van impulsen, kortom alle zelfstandigheids-functies..."
Één citaat verduidelijkt veel:
"....of muziekonderwijs ook zorgt voor hogere cijfers voor taal en rekenen, dat gaat misschien een stap te ver...."
Muziek is niet Cito-toetsbaar, dus loos van waarde.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten