vrijdag 15 november 2013

Lieve Jet, Beste Sander,

Na het lezen van dit artikeltje,
http://hetkind.org/2013/11/14/time-out-guy-kan-niet-vertellen-wat-er-is-en-de-aanleiding-heb-ik-nog-niet-gevonden/
wilde ik dit schrijven:

Meneer Dekker, mevrouw Bussemaker,

Ik heb toch wel enkele vraagjes, mag dat?
Wilt u eerst even het "real-life-verhaaltje" lezen?
U wilt toch wel weten waar het over gaat, toch?
Gelezen? Mooi:

Hoe gaan jullie dit "cito-toetseren"?
Heeft deze juf kostbare tijd verspild?
Hoe kan ze deze verspilde tijd inhalen?
Moeten de leerlingen nablijven om hun sommen af te maken?
Gaan we Simon afschrijven?
Uitschrijven uit school zoals al is gebeurd met 20.000 kinderen?
Veel, hè, twintigduizend?
Waarom denken jullie dat zij niet meer op school kunnen, mogen zijn? Dat zal toch wel de schuld van de leraren zijn, toch? Moeten we hen dan niet straffen, minder salaris geven bijvoorbeeld? We hebben bankiers toch ook...oh nee, dit is een slecht voorbeeld?
Kunnen we Simon niet beter een iPad geven?
"St. Jobs Pad" zal dit soort problemen toch wel kunnen oplossen?
Toch een dure leerling zo hè, die Simon?
Wat kost zo'n Simon wel niet?
Wie gaat dat betalen? 
Bankiers? Beleggers? Bovenbazen? Of hebben die al genoeg gedaan met het veroorzaken en in stand houden van de crisis? Die kun je dan toch ook niet voor het oplossen laten opdraaien? Mag je van hen dan ook nog verwachten, dat ze zich met zoiets futiels bezig moeten houden?
Wat gaat zo'n Simon opbrengen? Blijft hij alleen maar "duur"?
Krijgt de juf een boete wegens verspilling van kostbare, toetsbare tijd?
Moeten er niet meer leerlingen in de klas, zodat Simon niet eens opvalt?
Of helemaal niet meer in de klas kan?
Mag ik vloeken?
Mag ik de menselijkheid weer terug? Zeker in het onderwijs?
Hebben jullie wel eens een jaar lang voor een klas gezorgd? Nee niet gestaan, maar echt gezorgd, meegeleefd?
Is onderwijzen enkel geven van toetsbare reken- en taalles?
Mag een onderwijzer meer zijn of doen dan "sommetjes-uitlegger"?
Bestaat er iets dat niet te toetsen is? Heeft dat bestaansrecht?
Wat heb je aan gelukkige mensen?
Is geluk toetsbaar? Brengt het geld op?
Wat heb je aan gelukkige mensen, die zich vergissen in "ik worddttd"?
Is een mens meer waard met 545 cito-score, dan een mens met 530 cito-score? Hoeveel? Vijftien? Vijftien wát?
Hebben de andere leerlingen in deze klas iets geleerd? Is dat te toetsen?
Heeft de maatschappij daar iets aan?
Kun je bij de VVD komen met deze kennis en vaardigheid? 
Wat hebben we eraan wat Simon zelf heeft geleerd?
Hebben jullie het artikel gelezen?
Voelen jullie ook een reactie opkomen diep van binnen vanuit je kut, lul of hart? Welke van die drie hebben jullie niet?
Ik draaf door, hè?
Hebben jullie dit gelezen? Nee, hè?
Jullie hebben wel wat anders te toetsen?
Ik moet stoppen, hè?
Gefrustreerd, hè? Mag niet, hè?
Wie zeiden ook alweer: "De meeste en beste veranderingen komen voort uit frustraties"?
Waren dat niet Einstein, Gandhi, Theo van Gogh, Pim Fortuin?
Ik ben zuur, hè? Een pruim, hè?
Echt gezellig is het niet meer, hè?


en nog véél meer................................
maar gelukkig heb ik dat niet gedaan.
RFTS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten