vrijdag 26 april 2013

smoederke vertelt #3

1951. Mijn moeder was net getrouwd. Ja, met mijn vader. 
En zoals gebruikelijk kwam na enkele weken de pastoor langs. 
Meestal rond etenstijd, zoals we ondertussen weten.
"Zo vrouwke, 

nou kunde gaj de zegeningen van 'thuwelijk proeven en de huwelijkse plichten vervullen."
Kort gezegd: kinderen maken! (bitch!)

"Nou," zei mijn moeder, "dat was ik toch eigenlijk nog niet van plan."

"Maar moederke toch!!

Wa zegdumu nou?
Bende gaj vergetuh daddut oe kristelukke plicht is?!
In het trouwboekje zitten 10 pagina's voor de kinderen. 
En er kunnen er altijd nog een paar worden aangeplakt. 
Dus, geen paniek as de ellefde komt..."


Kortom, de pastoor was "un bietje kwaod." Wa dacht da meeske welnie? 


Maar mijn moeder was ondanks de dreiging van gods boodschapper
niet van plan om elk jaar een kind te werpen. 
Ze wilde eerst nog wat van haar nieuw verkregen, bevochten vrijheid genieten. 

Ach, vrijheid.
Vrijheid en de kerk.
Vrijheid en god.

Wat te doen?

Voorbehoedsmiddelen?

Tja: géén pil, slechte condooms, die toen niet voor niets "kapotjes" werden genoemd. Spiraaltjes waren meestal pijnlijk. 
Het meest gebruikte voorbehoedmiddel was... "vóór de zegen de kerk uit." 
Hoef ik niet uit te leggen, toch? 

Te laat, te laat, 
sprak Winnetoe
het zaad is al
naar binnen toe.
[Jules Deelder]

MAAR, 
ook dát was zondig volgens de kerk, dus ook volgens diezelfde "mneer pstoor".
Maar mijn vader deed het toch. 
Na een tijdje kreeg mijn moeder wroeging. Dit is begin 1950, hè. 
Ja, zó werkt religie!

(Het ouwe systeem: hou de massa dom, dan hou je ze eronder. 

Dreig met "Hel en Verdoemenis", en de 3 K's (Koning, Kapitaal, Kerk) kunnen alles met het pleps doen. 
Verleden tijd? HA! 
Hoe denk je dat de crisis is ontstaan? 
Wie gaat ervoor opdraaien? 
Internet is groots en machtig, maar dit hebben ze nog steeds niet kunnen ontmaskeren, blootleggen. 
De domme massa wordt nog steeds gemanipuleerd "waar ze bijstaan". 
Mijn moeder zou zeggen: "Ge wor benukt waor ge baistaot!"
Sorry, moest ik even kwijt.)
Terug naar mijn ouderstijd:

Mijn vader moest dit maar eens gaan opbiechten, vond mijn moeder. 
Na veel aandringen ging hij dat doen. "Om van't gezaik af te zijn."
Na zijn verhaal gedaan te hebben in de biechtstoel, vroeg de pastoor of mijn vader er spijt van had en zou beloven het niet meer te doen.
"...eh...Nou", zei mijn vader, "...eh...dat durf ik niet te beloven."

Wel eerlijk van mijn vader. 

Veel te eerlijk zo bleek, 
want de pastoor zei dat hij dan de absolutie niet kon geven en hij kon gaan. 

Mijn vader boos. Pisnijdig. 
Hij stapte op de fiets en reed "meej zunne kwoaje kop" naar een klein dorpje verderop. 
Ging daar te biecht en kreeg van die pastoor zo, "hoppa", de absolutie: drie weesgegroetjes, een onze vader en de oefening van berouw. 
Mijn vader ging als een gelukkig man weer naar huis en kuste zijn vrouw. 

Een jaar later was hun eerste kind geboren. (fok! fok! fok!)

Want erg zeker was dit voorbehoedmiddel niet.

Van hem heb ik dus sexuele voorlichting gekregen. 


Hoe? 

Nou, twee zinnetjes riep hij als ik "uit ging": 

Één: "Probeer ut nie, want ge kunttut!." (probeer het niet, want je kunt het.)


Twéé: "Haanduh in oe zakkuh en fluituh!".(Handen in je zakken en fluiten.) 


"Jaha, pahah! Houdoe!"

Gelukkig hadden wij toen al veel betere kapotjes. Anders.......

RFTS


 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten