vrijdag 28 december 2012

Verziek(Muziek)onderwijs

Onderstaand een deel uit mijn eerste "Brief aan Matthijs."
Vooral via twitter moest ik er vaak naar verwijzen,
dus hier alleen het "waargebeurde muziekonderwijs verhaal":



Oh ja, niet alleen bouwvakkers,
maar ook muziekdocenten worden gedwongen om zzp-er te worden. 


Trouwens alle beroepen "waar het niet schuift" zijn een makkelijke prooi om te laten betalen voor de bezuinigingen. (onderwijs, verzorging, politie, ach, u kent ze wel: de écht belangrijke banen.)

[UPDATE: als over 8 jaar Corona toeslaat zien we welke banen écht belangrijk zijn en 
welke de zogenaamde "Shitty Jobs" zijn. Hoe? 
Voor de belangrijke banen wordt heel hard en massaal geklapt. 
Ja echt, dit verzin ik niet. Wacht maar....]

Een voorbeeld. biografisch / echt gebeurd:
Sorry, maar ik heb alle namen doorgestreept.
De persoon "in kwestie" wil er nog blijven werken tot zijn - pakkumbeet - 70-ste.......Hoe?
Hij wordt waarschijnlijk met een rollator het drumlokaal binnen gereden,
om er hopelijk zonder lekke banden weer uit te worden gereden.


Hier volgt zijn relaas:


________________________________juni 2012:

Ik ben drumleraar. Op de **(A)** muziekschool.
Ik heb er een vaste aanstelling van 10 uur.
Ook geef ik les in **(B)**, een gemeente in de buurt.
Dit op contractbasis bij “**(b1)**” en “**(b2)**”. Rond de 12 uur. 

De gemeente wil bezuinigen. Ze maken van 5 kleine dorpjes één grote. Dat heet dan gemeente **(C)**.
Ook het muziekonderwijs moet onder één dak. Dat wordt de stichting “BEET-hoven”.
Ik werk nu dus bij deze éne werkgever onder twéé verschillende arbeidsovereenkomsten. Dat is verboden, zo blijkt.

Tijdens een gesprek met de managers/directeuren van de verdwijnende stichtingen worden mij enkele opties voorgelegd. Neem vrijwillig ontslag uit je vaste aanstelling en ga verder als zzp-er of hou alleen de vaste aanstelling aan. Rond de 27 euro zal het bruto bedrag als zzp-er worden. De schaapherders in Drenthe vragen 35 euro, dat is nog minimaal. Daar gaat af: belasting, pensioen, ziekteverzekering, vakantiegeld, reiskosten, lesvoorbereidingstijden. Ruimte voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering is er al helemaal niet.

Wat zal ik netto overhouden? Een schijntje. Het is te vergelijken met het loontje van een 15 jarige vakkenvuller bij AH. Hij wil er zijn mobieltje van onderhouden, ik een gezin. Hij zit nog op school. Ik heb twee HBO-diploma's, veel bijgeschoold en 36 jaar werkervaring.

Ik besluit voor de 10 uur vaste aanstelling te kiezen.
Zo: dat betekent al 12 uur minder per week.
(sorry, vanaf nu wordt het rekenen geblazen.)
Maar...de 10 uur op de muziekschool worden er 11.
Het percentage lesgebonden-niet lesgebonden uren verandert van 65-35 % naar 75-25 %. (als zzp-er hoef je blijkbaar je lessen helemaal niet voor te bereiden, want als zzp-er is het 100-0 %.)

Dus ik mag nu plotseling méér les gaan geven. Eh.....
voor hetzelfde salaris, dat wel, maar ik hou van mijn vak, dat ook.
Krijg ik volgend schooljaar niet voldoende leerlingen voor die 11 uur, dan krijg ik deeltijdontslag. Natuurlijk. En die kans is zeer groot. Iedereen hoort dat het crisis is. 
En als iedereen dat hoort, dan is het ook zo....Dan is het dus crisis.

Stel, ik kom volgend schooljaar maar aan 9 uur.
Ik doe het volgende schooljaar heel hard mijn best:
Geef goed les.
(beter kan niet meer>:-) ik geef niet voor niets op het conservatorium stage-vakdidactieklessen.)
Geef gratis extra workshops, optredens, open-dagen, maak nog meer uren ter voorbereiding, muziek schrijven, muziek zoeken, muziek kopen, koop weer nieuwe laptop voor de les, koop nog meer instrumenten voor het slagwerkensemble, allemaal uit eigen zak.
Ik hou tenslotte van mijn vak.
Het kan dus zijn, dat er het jaar daarop voldoende leerlingen zijn voor 11 uur.
Mooi, want daar deden we het voor.
Echter:
die twee uur krijg ik niet toebedeeld!
Deze worden aan een andere, waarschijnlijk nieuw aan te nemen zzp-docent gegeven, want ze mogen alleen nog zzp-ers aannemen. Uitbreiding van vaste aanstellingen is onmogelijk. Het kan zelfs zo zijn, dat ik zelf het sollicitatiegesprek moet regelen en aanwezig moet zijn om mijn nieuwe collega te beoordelen of hij geschikt is voor de uren die ik zelf zou willen geven.... ....Nou, dat motiveert lekker.

MAAR we zijn er nog niet, want de kans dat ik meer leerlingen krijg, hoe ik me ook inzet, is zeer klein: de tarieven van de 2 voormalige stichtingen zijn namelijk NIET gelijk.

Stichting **(b1)** is goedkoper. Meer dan 200 euro per jaar. Dus gaat iedereen zich daar opgeven. Lijkt me logisch. 
Dit kan dus blijkbaar wél: twee tarieven onder één dak!!
Als ik zzp-er zou zijn, zouden deze lessen allebei door mij gegeven worden tegen verschillende tarieven.

Grote kans dus, dat ik over twee jaar geen enkele leerling meer heb. Geef ouders maar eens ongelijk, als ze hun kind gaan opgeven bij de goedkopere afdeling van dezelfde muziekschool.

Zó komen ze tevens makkelijk van hun CAO-werknemers af, zonder ze te ontslaan.

Men noemt dit “slim bezig”, “marktwerking”. De directrice zei, dat één tarief op zo'n korte termijn niet te regelen was. Twee jaar vergaderen van echte vergaderboeren: nul resultaat. Maar als ze docenten willen onthoofden is het binnen een maand geregeld. Dan ben je echt slim bezig. 
Zij die het werk moeten doen, vroeger “arbeiders” genoemd, worden afgedankt. Net als vroeger. 
Zij die het moeten regelen, de managers, “de bazen” blijven zitten, zonder enig resultaat en ze lullen zich er makkelijk uit. Plus vaak nog een dikke bonus.

Jammer voor de managers dat het ontslagrecht nog niet is versoepeld. Dan hadden ze me alleen maar hoeven te mailen.
Dat het niet per postduif zal gaan, is het enige verschil met de tijd zoals de naam al aangeeft: “BEET-hoven” leefde rond 1800.

Is dit verhaal een uitzondering? Nee: veel collega's werken op meerdere muziekscholen.
Via hen hoor ik verhalen over andere muziekscholen. Sommige zijn al gesloten. Bij andere scholen worden ze "gedwongen" om zzp-er te worden. Ze moeten huur voor de klasruimte betalen. Dezelfde klasruimte, waar ze voorheen ook les hebben gegeven. Ook wordt een bijdrage gevraagd voor de pr, reclame, brochure, zelfs de leerling-administratie wordt in rekening gebracht.

Einde verhaal? Nee:

Zaterdagmiddag 22 september
is de “kick-of” van de nieuwe muziekschool “BEET-hoven” van de nieuwe gemeente ##(C)##. Feest!
De wethouder vertelt tijdens zijn toespraak doodleuk dat er een "nieuwe ronde bezuinigingen" staat aan te komen. En niemand reageert.

Woensdagmiddag (ik dacht 19 september) zeg ik in een emotioneel gesprek tegen mijn directrice, dat ik de muziekschool niet veel langer dan 2 jaar geef. Dan zal hij niet meer bestaan. Vrees ik. Maar ik kan iets te negatief zijn.
Diezelfde woensdagavond wordt door een raadslid van de Christenunie/ SGP bij een raadsvergadering gezegd:
“ik hoef niet te betalen voor de pianoles van mijn buurjongen.”
plus:
Muziekonderwijs moet particulier worden gegeven. Zonder subsidie.
Dat moet binnen twee á drie jaar geregeld kunnen zijn.
Dus....ik krijg binnen 4 uur meer dan gelijk.
(Soms is gelijk krijgen echt niet leuk.)

Ondertussen:
Zit ik nog met een leegstand van ongeveer 45 minuten.
(Weet je het nog: door de verandering van de verhouding lesgebonden- niet lesgebonden uren, moet ik opeens één uur méér les gaan geven.)

Of ik niet iemand uit de gemeente ##(B)## wist die ik les kon geven. Ik had aangegeven geen trek te hebben om naar de gemeente ##(B)## te gaan. Deels om emotionele redenen, deels omdat de omstandigheden waaronder daar les gegeven moet worden eigenlijk niet kunnen. Ja, ik sta erop goed les te kunnen geven. Stom, natuurlijk. Dat is zóó vorige eeuw.
(Ik geef ook thuis les. Daar en op de muziekschool hebben we wel een ideale lesruimte: minimaal 2 drumstellen en een goede geluidsinstallatie.)
Ik dacht dus aan iemand die op de fiets naar hier kon komen. (is zo'n 4 km, leeftijd, jongen)
Ik noemde een naam.
Dan krijg ik op 5 oktober een mail, met de mededeling, dat die jongen al les heeft van mijn vervanger en....ik citeer:
"die kan ik niet zomaar weghalen...."

Maar in september hebben ze ALLE leerlingen van mij weggehaald: toen kon het dus blijkbaar wel.....
plus...hoe kan ik anders die vermeende leegstand wegwerken: ze WILLEN kennelijk helemaal niet, dat ik dat kan:
snel een tekort aan leerlingen creëren:
snel deeltijd ontslag,
snel ...opzouten met je vaste aanstelling. Dan hebben we snel wat we willen:
zzp-ers die we weer als arbeiders kunnen misbruiken,
zoals 100 jaar geleden. 


En dat allemaal omdat er geld nodig is voor diegenen die de crisis hebben veroorzaakt en nog steeds gigantische winsten en bonussen maken en dat geld wegsluizen naar belastingparadijsjes. En alle schaapjes blaten het na. En alle tv-programma's maken het deze criminelen alleen maar makkelijker om dit "het pleps" te doen geloven.
Sorry; de laatste zinnen waren weer van mij,

RFTS



(08-01-2017)
In 2017 (!) gaat De Monitor er een programma over maken
"Mostert ná de maaltijd"
"Het kwaad is al geschied."
"There's no way back."
We gaan terug naar de "Dagloners" van voor 1900
Daarna weer 100 jaar strijd voor sociale vangnetten.

Herhaalt de geschiedenis zich? 
Welnee joh, dat kan toch niet, anders zou er toch wel van geleerd worden. Toch?

De uitzending is hier te zien: http://demonitor.ncrv.nl/uitzendingen




(15 maart 2020)

En toen kwam Corona.

En dat proberen wij onder leiding van Mark Rutte "het hoofd te bieden" met een LockDown-lite versie.


Bij WNLopZondag zit Eric Wiebes, toch geen domme jongen..
Toch?
Hij is zelfs minister.
Nou dan...


Deze maatregel gaat heel veel zzp-ers waarschijnlijk de kop kosten.
Tja, zegt Eric "daar hebben ze zelf voor gekozen..."



Die Wiebes is een hééle domme jongen dus!


Josefine Straesser legt het (nog maar een keer) uit in de Volkskrant:






Ondertussen is het 17 mei 2021 alweer.
Het gaat er niet beter op worden.
Sandy Butchers
Nóg hilarischer is dat hijzelf daar niet eens op mag solliciteren.




4 opmerkingen:

  1. Je ziet inderdaad steeds vaker dat het op deze manier gaat omdat de werkgever compleet veranderd in het nieuwe werken, waar flexibiliteit voorop een stabiele basis staat voor zijn of haar werknemers.

    Het is jammer en het stuit op veel onbegrip zoals ik hierboven lees. Tegelijkertijd biedt het ook veel ruimte om als ZZP'er aan de slag te gaan. Zo kunnen er wel privé lessen ontstaan en heb je daardoor meer vrijheid om je vak te uitoefenen.

    Verandering brengt natuurlijk een hoop zorgen met zich mee, maar goeie docenten zijn altijd en overal nodig!

    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de opbeurende reactie.
      Ik ben niet enkel afhankelijk van deze werkgever. Ik zal me wel redden, maar
      mijn collega werkt op enkel één andere muziekschool, waar iedereen als zzp-er mag werken. Zijn netto inkomen is met 40% gedaald en hij moet er niet aan denken om ziek te worden.

      Verwijderen
  2. Het is inderdaad belachelijk dat er maar 60% wordt uitgekeerd van het oorspronkelijke loon en dat voor een onderwijs instituut! Hier zou gauw een meldpunt voor moeten komen want dit zijn zaken waar we als alle belastingbetalers voor mee betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vrees dat het al te laat is. De jongeren gaan er al van uit dat ze zzp-er zullen zijn. Ook/zelfs in het onderwijs. Ik kaart dit onderwerp wel eens aan bij conservatoriumstudenten: ze kijken me wazig aan, zo van "waar heeft hij het over? Pensioen? Arbeidsongeschiktheid?" Pas vele jaren later als ze vriendin, kinderwens krijgen, gaan ze het anders zien.
      Tja, de "belastingbetaler" vindt dit juist een vooruitgang, want ze betalen uiteindelijk minder mee aan de subsidies. (Ik ga niet mee betalen aan vioolles van m'n buurmeisje.)
      Jammer dat ik steeds vaker gelijk krijg mwb de ontwikkelingen: iedereen zzp-er, dan kan de "baas" zijn "arbeiders" weer onder controle houden.

      Verwijderen